C2B – všetko, čo potrebujete vedieť.

Vo sfére elektronického obchodovania sú známe skratky B2B (business-to-business) alebo B2C (business-to-customer). C2B je pomerne neznámy pojem a na rozdiel od predchádzajúcich dvoch typov, tu vychádza iniciatíva smerujúca k uzatvoreniu biznisu práve od samotného zákazníka. Firmy teda neusilujú o pozornosť zákazníkov svojou stránkou alebo reklamou, ale zákazníci si vyberajú firmy na základe svojich požiadaviek a dopytu. Zákazník si okrem svojej predstavy, ako má produkt a služba vyzerať a ako má byť celý proces biznisu uskutočnený, stanovuje aj cenu. Následne čaká na ponuky od firiem, podnikateľov alebo poskytovateľov služby. C2B je založený na interakcii medzi hlavnými zložkami tohoto biznisu:

 

Internet2

Zákazník – alebo tiež jednotlivec, ktorý má v ponuke niečo hodnotné pre firmy. Môže to byť napríklad recenzia, online prieskum, podnet, ktorý inšpiruje firmy k zlepšeniu svojich služieb alebo k inovácii produktov. Iný typ C2B je situácia, kedy zákazník v podstate vlastní pridanú hodnotu, ktorú firma vyhľadáva. Úspešný blogger alebo influencer, ktorý má veľa followerov, môže poskytovať svoje médium na propagovanie produktov či služieb. Fotograf poskytuje fotky pre biznis účely, človek, ktorý rád píše môže ponúknuť svoje služby ako copywriter.

Biznis

Biznis –  alebo tiež všetci tí (firmy, podnikatelia), ktorí zákazníkov a ich služby potrebujú a využívajú. Firma napríklad odkúpi fotky, ktoré má neprofesionálny fotograf zverejnené na svojej stránke a použije ich pre účely svojho biznisu. Sprostredkovanie vzťahov medzi firmami a zákazníkmi sa deje prostredníctvom internetu – facebookových účtov užívateľov, ich blogov alebo tiež stránok, pripomínajúcich burzy služieb, ktoré ľudia poskytujú za vopred stanovenú cenu.

C2B je forma obchodovania, ktorá má v súčasnosti veľký potenciál, ale zatiaľ nie je ešte veľmi rozšírený.